教員紹介

Steve McGuire(すてぃーぶ まくがいあ)

  • Steve McGuire

所属

  • 芸術学部 芸術学科 デザイン領域 共通科目等担当

職位/役職

教授

略歴

教育学博士. テンプル大学
M.A. 米国、ミネソタ州出身。
B.A. ミネソタ大学 (ドイツ語、言語学)、 同学大学院修士課程修了 (ESL)。

研究活動

【専門分野】
Cooperative Learning, Vocabulary, Computer Assisted Language Learning, Second Language Acquisition, Content-Based Instruction, Qualitative Research
【研究課題】
Vocabulary learning through the use of carefully selected artworks in carefully structured cooperative groups
【研究業績】
【発表】
・ Vocabulary learning through art using Moodle. Paper presented at the 42nd annual Japan Association for Language Teaching conference, Nagoya, Japan. (2016年)

・ Vocabulary learning through cooperatively structured art-based tasks. Poster session presented at Vocab@Tokyo, Tokyo, Japan. Abstract available in Conference Handbook at https://drive.google.com/file/d/0B6pqkaroKu33OWZFR3RJX21ZSVU/view. (2016年)

・ Vocabulary and Critical Thinking Through Art Tasks. JALT Pan-SIG Conference. Japan Association for Language Teaching. Nagoya, Japan. (2013年)

・ Language Learning Through Cooperatively Structured Art-Based Tasks. Japanese Language Education Through VTS First Annual Research Roundtable. Tokushima University Tokyo Research Center, Tokyo, Japan. (2013年)

・ A Technique Feature Analysis of Art-related Language Learning Tasks. The 12th Temple University Applied Lingistics Colloquium. Osaka, Japan. (2010年)

・ DynEd Users Group Session (with Redfield, M., & Ryan, K. ). JALTCALL Special Interest Group Conference. Nagoya, Japan. (2003年)

・ 英語と美術による総合的な学習:インタネット用いた試み。(with Maeda, C.) 第24回美術科教育学会鳴門大会: 大塚国際美術館,鳴門. (2003年)

・ Language learning motivation: A factor analytic study of Japanese university students. Temple University Japan Miniconference. Osaka,Japan.(2002年)

・ McGuire, S. & Making the most of your CALL Lab (with Egbert, J.). Discussion group at TESOL, St. Louis, Missouri. (2001年)

・ Creating a computer classroom or lab from scratch (with Avery, J.& Long, R.). Discussion group at TESOL, Vancouver, Canada.(2002年)
【著  作】
【文献】
・Vocabulary Learning Through Cooperatively Structured Art-Based Tasks. Doctoral Dissertation, Temple University. (2016年)
JALT Applied Materials: Cooperative learning,JALT (with Kluge, D., Johnson, D., & Johnson, R.). (1999年)
・Motivation and language learning. 名古屋芸術大学研究紀要.第21巻。(2000年)
・英語による美術の学習および美術に英語の学習方法試論1:ワークショップ環境における“協同学習”の視点(前田ちまこ共著)。名古屋芸術大学研究紀要, 第23 巻。(2002年)
・McGuire, S., & Maeda, C. (2007). 英語による美術の学習および美術に英語の学習方法試論2:“ワークショップ環境における協同学習の視点から (前田ちまこ共著)。名古屋芸術大学研究紀要,第28巻。 (2007年)

・Web-based course design: Applications to art and music. 名古屋芸術大学研究紀要、第29巻。(2008年)

・A Multifaceted Qualitative Course Evaluation. 名古屋芸術大学研究紀要、第30巻。(2008年)

・有意味学習を考える―個性尊重の「総合的教育」へのアプローチから―。 名古屋芸術大学研究紀要、第30巻。 (キアラ・ザンボルリン、 橋本 裕明、 早川 知江、 茶谷 薫、 大崎 竜也と共著 )。
・名古屋芸術大学研究紀要、第30巻。(2009年)

・ An exploratory study of art-based language learning tasks (with Butto, L). Temple University Working Papers in Applied Linguistics, 23, 36-49 (2010年)

・ McGuire, S. (2010). English vocabulary requirements for art-related tasks: A needs assessment and course application. Nagoya University of Arts Research Journal, 31, 253-265. (2010年)

・ Vocabulary learning through a cooperatively structured art-based task. Nagoya University of Arts Research Journal, 33, 155-178. (2011年)

・ Language learning through cooperatively structured art-based tasks. In Hashimoto, Satoshi et al., ビジュアル・シンキング・ストラテジー(VTS)を援用した新しい日本語教育の試 [Using visual thinking strategies as an aid in new Japanese language education], pp. 42-53. First Annual Research Roundtable. Tokushima University, Tokushima, Japan. (2013年)

授業科目

外国語研究(英語)
英語リテラシー2
英語リテラシー2
コミュニケーション英語1
コミュニケーション英語1
コミュニケーション英語1
コミュニケーション英語2
コミュニケーション英語2
コミュニケーション英語2
文芸演習Ⅰ-2